2012. április 27., péntek

Élmény beszámoló 2.rész


Ceglédi Kiállítás


 „Nem múlt el nyomtalanul…” - Honfoglalás kori leletek Pest megyében

2012. Április.25 szerdán elmentem a kiállításra. Megnézni,hogy milyen leletek vannak ott. Mikor felültem a buszra s a Csárdásnál el kanyarodva gondoltam,hogy ezer évvel ezelőtt milyen lehetett akkor. Mindig is szerettem-szeretem ma is  a történelmet,múltat. Sokszor arra gondolok,hogy szívesebben visszamennék a múltba. Érdekes történelmi dolgok voltak,vannak és lesznek is szerintem. 
De ez a Honfoglalási leletek amiket láttam elképesztő. S Reznák Erzsébet szerint,múzeum igazgatója ez egy kis szelet amit találtak az elmúlt időszakba. Hiszen I.Világháborű előtt is voltak ásatások. S az Igazgatónő véleménye szerint a fiatalok és felnőttek körébe igen szeretik a Honfoglaláskori történetet. Hiszen mind minden magyar kiváncsi,hogy honnan jött,származik. Kik voltak azok a harcosok,akik beléptek Pannónia földjére. 
Szűk fél óra alatt áttértem Ceglédre. S izgatottan sétáltam el a kiállításra,ahol Kossuth Múzeumba tekinthető meg. 

Múzeumról egy kis történet,mielőtt belekezdeném az Élménybeszámolómat:

A Kossuth Múzeum a Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának egyik legnagyobb tagintézménye.Néhány helybeli polgár - László Pál tanár,Méhes Sándor gyógyszerész és Sárkány József- kezdeményezésére Cegléd elöljárósága 1917-ben  alapította meg a város első közgyűjteményét, a Kossuth Múzeumot. "Társadalmunk közművelődését, szellemi és anyagi gyarapodását előmozdító,  s a messze jövőbe kiható intézményt szándékozunk megvalósítani akkor midőn meg akarjuk vetni alapját Czegléden a városi Múzeumnak, melyben helyet  foglalnának :a város gazdasági és kulturális fejlődését mutató néprajzi és gazdasági tárgyak és eszközök, a történelmi beccsel bíró régi leletek és okiratok, a 48-as időkre vonatkozó emlékek és Kossuth - ereklyék, a jelen háború hactéri vagy itthoni emlékei, vagyis mindazok a műkincsek melyek Czegléd város történelmi múltját,helyi vonatkozásában vagy országos kapcsolatában  szemléltetik."- olvasható az alapítók szándékát  jelző felhívásban, melynek megjelenése után nagy lendülettel fogtak hozzá a műtárgyak összegyűjtéséhez. A Kossuth Múzeum 1956-ban  költözött mai helyére, a Múzeum utcába. Épülete  a Czeglédi Ipar és Kereskedelmi Bank székházaként épült 1807-ben ifj.Nagy István építész tervei szerint. A "szép magyar stylusban épült palota" a város egyik dekoratív pülete:ma itt vannak a múzeum raktárai,irodái,könyvtárai és kiállítótermei. A gyűjtemény alapját a Kossuth Lajoshoz kötödő emlékek jelentették: a városházán őrzött asztal, amelyen Kossuth 1848-ban elmondta híres ceglédi beszédét,a ceglédi 100-as küldöttség tablója, a Kossuth-szobor avatásán összegyűjtött kosszrúszalagok, a Cegléd címzett Kossuth - levelek, a városban fellelhető Kossuth-ábrázolások. Ezért  választották az új intézménynek a Kossuth nevet:így akartak emléket állitani Kossuth Lajosnak és a város egykori országgyűlési képviselőjének, Kossuth Ferencnek, valamint az egész Kossuth családnak.
A"Tükör valék..." című állandó kiállításon kívűl a múzeum páratlan Kossuth-gyűjteményének legfrissebb  darabjait időről időre időszaki kiállításokon is megnézhetik az érdeklődők. Arra  törekszünk, hogy a ceglédi múlt emlékeit változatos formában tárjuk az érdeklődők elé: kiállítások, előadások, könyvbemutatók és egyéb rendezvények keretében.
A múzeum  néprajzi, történeti, numizmatikai, képzőművészeti gyűjteményét a könyvtár és a múzeum történetével foglalkozó adattár egészíti ki.







Múzeum kép: Google forrás

Részlet:Ceglédi Kossuth Múzeum prospektusból

Nos mindenki tisztában van a Múzeum létéről. A kiállításról pedig arról szól,hogy bemutatják Honfoglalás kori leleteket. Miket találtak,milyen volt ezer éve a tárgyak. S persze az idő mennyire hagyta meg az utókor számára. Régészet igen érdekes munka, megtanít alázatra és tisztelni a múltat,történelmet. 
S meg is érkeztem a kiállításra. Bent egy úriember ült az asztal mögött.Én elmondtam kicsoda vagyok s milyen ügybe ill,miért jöttem..S előjött Reznák Erzsébet,akit elején említettem Kossuth Múzeum igazgatónője. Nagyon kedves,szimpatikus hölgy . Felvezetett engem egy lépcsőn az emletre. S megmutatta a kiállítást. Én szépen bementem. Igazság szerint ilyen hasonló kiállításon nem is voltam. Döbbenve néztem,hogy legtöbb tárgyi leletek- némelyik- milyen szépen látszik. Persze a kardok,szablya ma már nem ragyog akkori fényében.De látható a formája.  Olyan sírokat is találtak,ahol harcost a lóvával együtt  temették el. Érdekes temetési rítus. Erről nem is hallottam még. Az elmúlt ezer év tényleg nem múlik el nyomtalanul. Hiszen annyi mindent rejt a föld. Nem csak múltat,hanem tudást is. Végig sétáltam,minden egyes tárgyat közelről megnéztem. Ámulva nézegettem. Egy egy agyag fazék mennyire jó állapotba van-igaz egy két repedés van- , Volt egy csontváz is a kiállításon,mely egy nő volt eltemetve néhány tárggyal.


A kiállításról csak 3 fotót kaphatam. Mivel engedély köteles ,ezért meg értettem. A fotós neve aki készítette: Kisfaludi István Múzeum dolgozója. Így utolag  is köszönöm neki is. 












A kiállításról egy kis összeállítás Füredi Ágnes régésztől:

Nem múlt el nyomtalanul…” - Honfoglalás kori leletek Pest megyében
 A Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának vándorkiállítása

Cegléd, Kossuth Múzeum, 2012. március 30. – április 29.
Vác, Tragor Ignác Múzeum, Görög Templom Kiállítóhely, 2012. május 11. – július 15.
Visegrád, Királyi Palota, 2012. ősze

A Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának gyűjteménye az elmúlt két évben örvendetes módon különleges, honfoglalás kori leletekkel bővült – kiemelkedik köztük a Bugyi község határában feltárt sír aranyozott ezüst tarsolylemeze. A felfedezéseket széles körű érdeklődés övezte mind a lakosság és a sajtó, mind a múzeumi és régészeti szakma köreiben, ezért tavaly ősszel nagy sikerű, néhány hetes tárlaton mutattuk be az anyagot a szentendrei Képtárban. A továbbiakban azonban az érdeklődők által méltán elvárt feladatunk egyéb helyszíneken is megrendezni a kibővített honfoglalás koros kiállítást, mivel immáron évtizedek teltek el anélkül, hogy hazánk történelmének eme fontos korszaka önálló régészeti tárlaton jelent volna meg Pest megyében. Figyelembe véve, hogy a korszak régészeti leleteit bemutató kiállításra országosan sem volt példa az elmúlt tizenöt évben, a Pest Megyei Múzeumok Igazgatósága szeretné Szentendre után Cegléden, Vácon, majd Visegrádon is a közönség elé tárni az új leleteket – valamint a megye területén korábban előkerült 10. századi kincseket.
A kiállítandó leletek több mint másfél évszázad alatt kerültek elő a régióban, nem elhanyagolható hányaduk ennek ellenére még publikálatlan, így gyűjteményes megjelenítésük tudományos újdonságnak is számít. A Pest Megyei Múzeumok Igazgatóságának legfrissebb szerzeményei a Dabas és Bugyi térségében 2010-2011-ben előkerült leletek, melyek mind a múzeumi szervezet szakmai munkájának, mind a civilekkel, lokálpatriótákkal létrejött gyümölcsöző együttműködésének méltó koronájává váltak. A „klasszikus” honfoglalás kori tárgyak, ékszerek mellett megjelennének az egyszerűbb, szegényesebbnek mondható temetők leletei is, valamint a korszakhoz köthető településásatások anyagából is megpróbálunk rövid ízelítőt adni. A kiválasztott leletek segítségével tehát a lehető legtöbb tárgytípust, jelenséget szeretnénk átfogóan bemutatni a látogatóknak a korszakból, s az egykori valóságban betöltött szerepük érzékeltetése is fontos momentuma lenne a tárlatnak.
 Szándékaink szerint a „Nem múlt el nyomtalanul” című kiállítás a történelmi ismeretek általános bővítése, és a ránk maradt kincsek nyújtotta esztétikai élmények mellett a kulturális örökségvédelem folyamatába, és a régészek munkájába is izgalmas betekintést enged.


Ismerjék meg jobban Füredi Ágnest aki nélkül szerintem nem jöhetett volna létre a kiállítás. S gondolom nem csak neki köszönhetjük,hanem a munkatársainak és az önkéteseknek is. 

"Pest Megyei Múzeumok igazgatóságának régésze vagyok, 35 éves, szűkebb kutatási szakterületem a honfoglalás kora.  A megye honfoglalás koros régészeként engem kértek fel az új leletek, és a megyei honfoglalás kori régészeti emlékanyagot bemutató kiállítás megszervezésére. Ez azt jelenti, hogy én állítottam össze a bemutatni kívánt leletek listáját, a szakmai koncepciót, megterveztem a posztereket, szövegeket írtam, stb. - persze kollégáim aktív segítségével. Természetesen mind az új leletek felfedezése (tarsolylemez, pl.!), mind azok feldolgozása, de a kiállítás megszervezése is fantasztikus élmény volt számomra (szakmailag és emberileg is), nagyon örültem, hogy ezek a feladatok nekem jutottak."

S elérkeztem a kiállítás  végére.Amit nagyon sajnálok. Mert szívesebben időztem volna még tovább. Rengetek érdekes tárgyak voltak. Különböző hajfonatos tárgyak,ékszerek,agyagedény és szablyák ,meg veretes övcsatok stb. Nagyon tetszett a kiállítás. 




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése